• خانه
  • چرا باید برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

چرا باید برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

چرا باید برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

شاید این سوال برای شما هم وجود داشته باشد که واقعا چرا برنامه نویسی یاد بگیریم؟ مزایای یادگیری برنامه نویسی چیست؟ در این مقاله بصورت کامل میخواهیم درباره ی این موضوع صحبت کنیم چرا یادگیری برنامه نویسی در هر سنی که باشید برای شما میتواند مهم و کاربردی باشد. همچنین در انتهای این مقاله یک فیلم کوتاه را باهم مشاهده میکنیم که در آن موسسان شرکت های بزرگ مثل فیسبوک، دراپ باکس و… درباره‌ی اهمیت یادگیری برنامه نویسی صحبت میکنند. علاوه بر اون با جمله‌ی معروف مرحوم استیو جابز درباره‌ی اهمیت یادگیری برنامه نویسی نیز آشنا میشیم.

اگر بخواهیم بصورت خلاصه به سوال «چرا برنامه نویسی یاد بگیریم؟» پاسخ بدیم، میتونیم بگیم که شما با یادگیری برنامه نویسی،‌ فقط برنامه نویسی رو یاد نمیگیرین، بلکه مجموعه مهارت هایی به دست میارین که به شما در زندگی شخصی‌تان هم کمک خواهد کرد. شما با یادگیری برنامه نویسی، مهارت هایی مثل حل مسئله، خلاقیت، فکر کردن، راه حل پیدا کردن، و… را نیز یاد خواهید گرفت که در زندگی شخصی‌تان نیز بسیار برایتان کاربردی خواهد بود.

چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم؟

شاید شما هم تصمیم به یادگیری برنامه نویسی گرفته باشید و این سوال برایتان پیش آمده است که «اصلا چرا من باید برنامه نویسی رو یاد بگیریم؟ چی داره مگه؟». شاید هم خودتون برنامه نویس هستید و دوست دارید بدونید با حرفه‌ای تر شدن در تخصص‌تان، چه چیزهایی رو بدست میارید. شاید هم میخواید فرزند، دوست یا عضوی از خانواده خود را تشویق به یادگیری برنامه نویسی کنید و به دنبال دلایل کافی برای اینکار میگردید. در ادامه میخواهیم این دلایل را با شما به اشتراک بزاریم.

یادگیری برنامه نویسی چه فوایدی دارد؟

خیلی ها فکر میکنند که با یادگیری برنامه نویسی، فقط یکسری مهارت های فنی و تخصصی بدست میاورند که در کار و تخصص کمک‌شان خواهد کرد. اما واقعا اینطور نیست. یادگیری برنامه نویسی مزایایی دارد که در زندگی شخصی و روزمره شماهم برایتان کاربرد خواهد داشت. دلیل های بسیار زیادی از نظر علمی وجود دارد که میتواند شما را متقاعد کند که همین امروز یادگیری برنامه نویسی را آغاز کنید. اما در زیر مهم ترین دلایلی که برای یادگیری برنامه نویسی وجود دارد را بررسی میکنیم که دقیقا متوجه شویم چرا باید برنامه نویسی را یاد بگیریم:

یاد میگیرید که برای هر مسئله‌ای، راه حلی وجود دارد

یکی از مهم ترین چیزهایی که شما حین یادگیری برنامه نویسی با آن مواجه میشوید، مشکلات است. شما همیشه در فرایند توسعه‌ی یک نرم افزار، با مشکلات (یا اصطلاحا باگ‌هایی) مواجه خواهید شد که برای پیش بردن پروژه‌تان، نیاز دارید که برای آن مشکلات، راه حل ارائه دهید. و بعضی اوقات پیش می‌آید که اولین راه حلی که به ذهن‌تان میرسد و ارائه میدهید، کار نمیکند و باید به دنبال راه حل دیگری باشید.

بطور کلی فرایند برنامه نویسی درباره‌ی حل مشکلات است. و ذات اپلیکیشن ها، سرویس ها،‌ سایت ها و… که نوشته میشود، این است که یک مشکلی را حل کنند.

اینکار باعث میشود که ذهن شما یک ذهن پرسشگر و حل کننده شود و هروقت با مشکلی مواجه شود،‌ سعی کند راه حلی را برای آن پیدا کند. منظورمان از مشکلات، فقط مشکلات در فرایند توسعه نرم افزار نیست. وقتی که ذهن شما یک ذهن تحلیل گر و مسئله حل کن (!) شود، وقتی که در زندگی شخصی خود نیز با مشکلات مختلفی مواجه شوید، ذهن شما راه حل ها و راهکارهای مختلفی را ارائه میدهد. چرا؟ چون دقیقا اینکار از فرایند توسعه‌ی نرم افزار یاد گرفته است.

میتوانیم بگوییم مشکلات در دنیای واقعی، همان باگ ها در دنیای برنامه نویسی هستند. و کار شما به عنوان یک برنامه نویس، حل کردن باگ ها و مشکلات است.

شما در فرایند یادگیری برنامه نویسی و همینطور توسعه‌ی نرم افزار، با مشکلات و مسائل زیادی مواجه میشوید که باید برای آن ها یک راه حل ارائه دهید. و هرچقدر که مشکلات بیشتری را حل کنید، ذهن شما در حل مسئله خلاق تر میشود و برای مشکلات بعدی،‌ سریع تر و خلاقانه تر راه حل ارائه میدهد. و شما هرچقدر مسائل بیشتری را حل کنید، در آینده میتوانید مسائل را سریع تر و با کیفیت بیشتری حل خواهید کرد.

بنظر من مهارت حل مسئله، یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر انسانی در دنیای امروزه باید داشته باشد،‌ زیرا هرروز با مشکلات و مسائل مختلفی مواجه میشود که باید آن‌ها را حل کند. و حل مسئله و پیدا کردن راه حل ها، دقیقا چیزی است که شما در فرایند یادگیری برنامه نویسی، به آن مسلط خواهید شد.

یک تولید کننده و مشکل‌گشا خواهید بود!

یکی از جذابیت هایی که شغل برنامه نویسی دارد این است که شما به یک تولید کننده تبدیل خواهید شد. بنظر من در جواب به سوال چرا برنامه نویسی یاد بگیریم، همین کافی است که بگوییم شما با یادگیری برنامه نویسی، میتوانید چیزی به جهان هستی اضافه کنید و یک ارزشی را خلق کنید. در بسیاری از این مواقع هم چیزی که شما خلق میکنید و می‌سازید،‌ مشکل تعداد زیادی از آدم‌ها را حل میکند.

برای مثال شما برنامه نویسان اپلیکیشن هایی مثل اسنپ، دیجی کالا، و… را در نظر بگیرید. آن ها توانسته‌اند از صفر، چیزی را خلق کنند که مشکل میلیون نفر در ایران را حل کرده است. یا مثلا برنامه نویسان اپلیکیشن اینستاگرام یا تلگرام، باعث شکل دادن یک ارتباط اجتماعی بین میلیاردها انسان در جهان شده‌اند.

شما با تبدیل شدن به یک برنامه نویس، سایت هایی میسازید، اپلیکیشن هایی طراحی میکنید یا نرم افزارهایی میسازید که میتواند به افراد دیگر خدمت کند، و مشکلی را از آن‌ها حل کند. و شما میتوانید یک تولید کننده و یک مشکل گشای بی نظیر باشید

اکثر کسانی که درگیر تکنولوژی هستند و از آن استفاده میکنند، مصرف کننده هستند. به این معنا که فقط از اپلیکیشن ها، خدمات، سرویس ها استفاده میکنند. اما شما به عنوان یک برنامه نویس، این مهارت را دارید که تولید کننده باشید و چیزهایی بسازید که هم باعث حل مشکلات دیگران شود، هم ارزشی را به جهان اضافه کند، و هم در نهایت برای شما درآمد زایی کند.

برنامه نویسی شغل فوق العاده ای است، هم برایتان درآمد دارد، هم این حس فوق العاده را به شما میدهد که در حال گسترش جهان هستی و خدمت به دیگران هستید، که این حس فوق العاده ای است.

ورزش ذهنی

حتما دیده‌اید که افراد برای اینکه در پیری دچار الزایمر و بیماری های حافظه نشوند، اقدام به کارهایی مثل حل جدول، یا حل مسائل ریاضی میکنند.

یکی از کارهایی که شما برای فعال نگه داشتن ذهن‌تان میتوانید انجام دهید، یادگیری برنامه نویسی است. در بالا گفتیم که برنامه نویسی درباره‌ی حل مسائل و مشکلات است. و شما زمانی که در حال این مشکلات و مسئله ها هستید، ذهن‌تان در حال ورزش کردن است.

به همین دلیل است که یادگیری برنامه نویسی را به افراد زیادی توصیه میکنند، حتی اگر نخواهد به برنامه نویسی به عنوان یک شغل نگاه کنند. به این معنا که برنامه نویسی صرفا میتواند یک سرگرمی در اوقات فراقت شما باشد و اصلا دید کاری به آن نداشته باشید.

مثلا شما میتوانید یک خانوم خانه دار، یک دانشجوی معماری، کارمند یک اداره،‌ یا یک دانش آموز ساده باشید و هیچ هدفی برای اینکه شغل آینده‌تان برنامه نویسی باشد نداشته باشید. شما میتوانید صرفا برنامه نویسی را به عنوان یک سرگرمی یا به قول خارجی ها به عنوان یک Hobby به آن نگاه کنید. که این سرگرمی باعث میشود شما از مزایای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بهره‌مند شوید.

آینده‌ی خوبی برای آن وجود دارد

این قسمت مخصوص کسانی است که دوست دارند به برنامه نویسی به عنوان یک شغل حرفه ای در آینده کاریشان نگاه کنند. شما میتوانید برنامه نویسی را یاد بگیرید و در آینده از آن کسب درآمد کنید. راه های زیادی برای اینکار وجود دارد که آن‌ها را در مقاله‌ی معرفی تمام روش های کسب درآمد از طریق برنامه نویسی عنوان کرده ایم که پیشنهاد میکنیم حتما آن مقاله را مطالعه کنید.

نکته‌ای که درباره‌ی برنامه نویسی وجود دارد این است که شغل آینده داری است و هرروز فرصت های شغلی بیشتری برای آن ایجاد میشود. دلیل این امر این است که نرخ نفوز تکنولوژی با درصد بسیار بالایی رو به رشد است و هرروز افراد و سازمان ها و کسب و کارهای بیشتری به تکنولوژی روی می‌اورند. و هرچقدر که تکنولوژی کاربرد بیشتری داشته باشد، اپلیکیشن ها و سایت ها نیز کاربرد بیشتری پیدا خواهند کرد و این به این معنا هست که درخواست برای نیروهای متخصص و برنامه نویس نیز زیاد میشود.

کافی است که شما سری به سایت جاب اینجا بزنید و ببینید که ماهانه صدها فرصت شغلی برای استخدام برنامه نویس وجود دارد که هرروز در حال افزایش است. این به این معناست که آینده‌ی کاری بسیار خوبی برای برنامه نویسان وجود دارد و شما با یادگیری برنامه نویسی و حرفه ای شدن در آن، میتوانید آینده شغلی خود را تضمین کنید.

میتوانید ایده‌های خود را اجرایی کنید

یکی دیگر از جذابیت های شغل برنامه نویسی این است که شما میتوانید ایده هایی که دارید را اجرایی کنید و مشکلات و مسئله های خودتان را حل کنید. برای مثال چند وقت پیش در اخبار خواندم که برنامه نویسی برای اینکه قهوه‌اش همیشه آماده باشد، یک کیت الکترونیکی را برنامه نویسی کرده است که با یک دستور با لپ تاپش، قهوه سازش را روشن میکند و زمانی که به اشپزخانه میرود، میتواند قهوه‌ی آماده خود را داشته باشد.

شما ممکن است ایده هایی داشته باشید، سرویس هایی بخواهید بنویسید، استارت آپ خاصی را بخواهید اجرایی کنید یا هر چیز دیگری. شاید هم نیاز به یک سرویس، سایت، اپ خاص داشته باشید. در همه‌ی این صورت ها شما میتوانید خودتان ایده‌هایتان را اجرایی کنید و چیزهایی که دوست دارید را برای خودتان بسازید.

من دوستانی داریم که برای استفاده شخصی یا خانوادگی خودشان اپلیکیشن ها و سایت هایی را طراحی کرده‌اند که کارشان را بسیار راحت میکند. برای مثال یکی از دوستانم یک کیت را برنامه نویسی کرده بود که به بالا کلید برق اتاقش وصل شده بود و هرروز صبح با تنظیم کردن یک ساعت خاص، چراغ اتاق را روشن میکرد و به این شکل از خواب بیدار میشد. این‌ها ایده‌های خلاقانه ای هستند که شما به عنوان برنامه نویس، اگر احساس نیاز کنید، میتوانید برای خودتان ایده هایتان را اجرایی کنید که حس بسیار فوق العاده‌ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *